Dags för en bokrecension

Högen med orecenserade böcker har växt sista veckorna. Det är dags komma i fatt nu 😉 Först ut är en charmig chit-lit. De irländska författarna är outstanding i den gebiten. Jag tycker att Sheila O´Flanagan håller rätt ojämn kvalitet. Några av henens böcker har varit riktigt roliga och bra medans andra varit ganska slätstrukna. Allt för dig hamnar någonstans mitt emellan.

Allt för dig handlar om TV-meteorologen Lainey Ryan. Hon har ett arbete hon stortrivs med men har ingen vidare framgång med sina förhållanden. Hon kastar sig med liv och lust in i varje nytt förhållande och har en tendens att skrämma i väg männen med sin ivrighet. Vidare har hon ett mycket komplicerat förhållande till sin mamma. Modern fick Lainey i unga år och då hon hade svårt att kombinera moderskapet med den andra delen av sitt liv lämnar hon dottern i sina föräldrars famn. Modern inte bara lämnar dottern utan hon lämnar Irland för USA. När Laineys senaste förhållande just upphört meddelar hennes mamma att hon har för avsikt att besöka Dublin och sin dotter under några månader. Modern är en flitigt anlitad feministisk debattör och hon för gärna fram sitt budskap i tid och otid. Många invecklingar har vi som läsare oss att vänta.

Det är en underhållande bok som väl fyller sin funktion som förströelse. Stundvis kan jag dock bli lite trött på det feministiska budskapet som vill förmedlas i boken. För egen del läser jag denna typ av bok uteslutande för förnöjelse och tidsfördriv. Har inga förväntningar eller behov av underliggande budskap. Jag är ute efter ren och skär underhållning 😉 Bortser man från det politiska budskapet får man faktiskt det jag efterfrågade.

Sheila O´Flanagan – Allt för dig får betyget 3.

1 tanke på “Dags för en bokrecension