Triss i deckare

Under påsken hade jag en riktig läsarhelg, avverkade den ena deckaren efter den andra. Inför ledigheten var jag på biblioteket och hämtade hem en stor och tung hög med böcker. Än en gång måste jag konstatera att bibliotek är en fantastisk inrättning, helt klart något jag gärna låter mina skattepengar gå till. Förutom min nyhämtade hög böcker har jag varit inne och reserverat en drös med böcker som kommer under senvåren.

IMG_4552Först ut vart Lars Keplers senaste, Stalker. Jag har alltid varit lite ambivalent till Kepler. Några av dem har varit riktigt bra medan andra inte fängslat mig speciellt mycket. Därför är aldrig mina förväntningar speciellt höga när jag börjar läsa deras böcker. I Stalker ställs polisen inför en obehaglig upptäckt då de får filmsnuttar som övervakar kvinnor i realtid. De måste hitta platsen och kvinnans identitet innan hon avlider. I boken stiftar vi bekantskap med nya och gamla bekanta inom polisen.

Många i min omgivning har varit överförtjusta i denna bok men jag är mer neutral i mitt omdöme. Boken funkade bra som förströelse och sällskap under några timmar men tyvärr lämnar den intet bestående intryck hos mig. I ärlighetens namn har den mer eller mindre redan fallit i glömska. Nu ska man väl inte lägga för mycket fokus på hur länge en historia består i minnet vid betygsättning för ibland kan en kortvarig upplevelse vara minst lika bra som en som stannar kvar. Medan jag läste var jag underhållen men jag är glad att det är en bok jag lånat på biblioteket för jag tycker inte den var så bra att jag tvunget vill rekommendera andra att läsa den.

Lars Kepler – Stalker får betyg 3

IMG_4564Nästa bok jag gav mig i kast med var Mari Jungstedt nya bok i samarbete med Ruben Eliassen, En mörkare himmel. Boken utspelar sig på Grand Canaria. En ung kvinna hittas död och kroppen är arrangerad likt ett känt konstverk. Den svenska journalisten Sara Moberg, som bor med sin familj på ön, engagerar sig i fallet. Tills in hjälp i privatspanningen får hon den förre detta polisen Kristian Wede som nyligen anlänt till ön för tjänstgöring på konsulatet. Det första dödsfallet är bara början på en serie mord som överrumplar polisen.

Vad ska man säga, det här är en dussinproducerad bok i samma klass som kiosklitteratur. Underhållande för stunden, tilltalar den stora massan men i ärlighetens namn inte speciellt bra. Historien är tunn både till sidantal och innehåll. Lättläst och snabbt avklarat. Det här är en perfekt semesterbok att ha med på resan. Lagom ansträngande för solstolen. Jag är glad att jag lånat den på biblioteket och inte lagt några pengar på boken. Jag kan inte tycka att den på något sätt skulle vara värd sitt fullpris.

Mari Jungstedt & Ruben Eliassen – En mörkare himmel får betyg 2.

IMG_4568Den sista deckaren för påsken blev Camilla Läckbergs senaste Lejontämjaren. Det känns tryggt och behagligt att återvända till Fjällbacka och de välkända karaktärerna som huserar där. För en tid sedan försvann en ung flicka från grannskapet och polisen stod maktlös, det fanns inga spår att gå på. En dag blir en ung flicka påkörd av en bil då hon kommer springande ut från skogen, det är den försvunna flickan som återfunnits. Som vanligt i Camillas böcker vävs nutidshistoria samman med gamla tragedier.

Jag måste säga att detta var en bok jag med stor inlevelse gav mig i kast med. Jag var fängslad från början och det känns välskrivet. Underhållning av god kvalité, vilket glädjer mig då jag upplevde Camillas näst senaste bok som slarvig och inte speciellt bra. Lejontämjaren kan jag varmt rekommendera er att läsa. Jag fann den riktigt bra och nöjsam.

Camilla Läckberg – Lejontämjaren får betyg 4

One thought on “Triss i deckare

  1. Jag har lagt ner det här med deckare för ett tag nu. Iaf tills Elizabeth George kommer ut med ännu än. Skumt, jag som alltid har läst mängder av deckare förut.

Kommentera

