Missa inte att Britt-Marie var här

IMG_4656Det är något visst med Fredrik Backman och hans sätt att skriva. Här om dagen hämtade jag hem hans senaste, Britt-Marie var här, från biblioteket. I Britt-Marie var här får vi åter skifta bekantskap med den ordentliga Britt-Marie från hans förra bok, Mormor hälsar och säger förlåt. Efter att det uppdagats att Britt-Maries man har en affär med en yngre kvinna lämnar hon hemmet hals över huvud, tar in på hotell och tvingas förnedra sig på arbetsförmedlingen. Efter mycket tjat får hon ett arbete i den lilla orten Borg. Det är ett litet samhälle med många excentriska invånare. Många nya relationer och vänskapsband knyts och för första gången står Britt-Marie på egna ben. Det här är en charmig, roligt, tänkvärd och underhållande bok som jag avverkade i ett fasligt tempo. Det gick inte att lägga ifrån sig boken innan den var utläst. Den var helt i min smak och Britt-Marie har en skön personlighet. Hennes egenheter beskrivs i överkant men det är inte utan att vissa karaktärsdrag känns igen från mig själv 😉 Gafflar, knivar, skedar…….. Jag gillade denna bok oerhört mycket, skrattade högt, grät en skvätt och kände stor värme när jag läste den. Kan varmt rekommendera er att spendera lite tid tillsammans med Britt-Marie. Fredrik Backman – Britt-Marie var här får betyg 4

Kommentera

