64 (av 365): 134 Ingredienser

IMG_4719Jag tycker det är väldigt roligt att laga mat. Läser ofta recept men följer dem sällan. Tittar mer på recept för att få tips och idéer på vad jag kan laga för något. I går testade jag en rätt som jag hittat på nätet, framtaget av Tommy Myllymäki och lagat på TV4. Jag modifierade det lite efter min smak.

Det här var de ingredienser jag använde:

  • 700 gram kycklinginnerfiléer
  • 1 stor rödlök
  • 1 zucchini
  • 250 gram körsbärstomater
  • 1 kruka basilika
  • 2 vitlöksklyftor
  • 0,5-1 dl olivolja
  • Chili
  • Kalamataoliver
  • Salt / peppar

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.

Börja med att mixa basilika, vitlök och olja med en stavmixer. Ska bli en hyfsat rinnig olja.

Skär rödlöken i båtform, skär zucchinin i stora bitar. Salta och peppra kycklingen. Blanda dessa ingredienser med örtoljan och lägg i en ungsform. Strö över lite finhackad chili (jag använde fryst). Kör i ugnen i ca 15 minuter.

Halvera tomaterna. Tag ut formen och strö på tomaterna in i ugnen igen i ca 10 minuter.

Vid servering strö på oliverna.

Jag serverade rätten tillsammans med en svamprisotto. Om jag får säga det själv var detta bland det godaste jag lagat på mycket länge.

2 thoughts on “64 (av 365): 134 Ingredienser

Kommentera

