Månadens bokklubb på jobbet

IMG_4645I veckan hade vi bokklubb på jobbet. Denna gång hade vi läst den charmiga och tänkvärda boken Dålig Karma av David Safier.

Framgång har sitt pris och det är den berömda programledaren Kim Lange väl medveten om. Hon gör ständigt sin man och dotter besviken då hon jagar uppmärksamhet från omgivningen. Den kärlek hon får från familjen är inte tillräcklig för henne utan hon strävar efter uppskattning och berömmelse. Dagen då skall ta emot det stora TV-priset bli hennes sista som människa. Hon återföds som myra och den nya tillvaron ger henne tid för eftertanke. Hon minns och ångrar sina val i livet och gör allt för att skaffa sig bättre karma.

Det är en delvis fånig historia men jag förlåter det för samtidigt är det oerhört charmigt och tilltalade. Många skratt men även mycket tänkvärda inslag. För mig som inte tror på återfödelse blir den delen svår att ta in men att ta tillvara på det liv vi har här och nu är viktigt. Vi måste lära oss att leva här och nu, se tjusningen i det lilla och inte ständigt jaga efter något vi inte kan få.

Tyvärr var det många kollegor som glömt bort att läsa boken så intensiva diskussioner uteblev. Vi var bara tre som läst den men alla vi var oerhört förtjusta. Jag var snålast med poäng, gav den en fyra medan mina två kollegor avgudade boken och gav den en femma.

Feel-good så det förslår men några tårar fällde jag också. Boken är lite som ett kinderägg, mycket i ett 😉

David Safier – Dålig karma får av mig betyg 4.

2 thoughts on “Månadens bokklubb på jobbet

Kommentera

