Perfekt sommar feel-goodläsning

IMG_4716Emma Hamberg och hennes texter och böcker har funnits med under hela mig uppväxt. Det finns något charmigt, roligt och trevligt med hennes verk. Jag ställde mig i kö på henens senaste bok, Vårjakt i Rosengädda, så fort jag insåg att hon skulle komma ut med en ny bok. Jag var först i kön och hämtade ut boken förra veckan.

I Vårjakt i Rosengädda återvänder vi till våra vänner från de två tidigare böckerna om tillvaron på Rosengädda. Tessan fortsätter och kämpar för att få restaurangen att gå runt medan hon anpassar sig till livet som mamma. I ren desperation efter arbetskraft annonserar hon på blocket, dock är det en något annorlunda platsannons hon sätter in. Hon söker personal i utbyte mot husrum och mat. Månader har gått utan svar på annonsen men en dag får hon oväntat två besökare som på olika sätt kommer att påverka henne och alla andra på Rosengädda.

Det här är som vanligt en charmig och trevlig läsning. Visst historien är något fånig och förutsägbar men jag kan förlåta det. Emma Hamberg har en bra förmåga att gestalta personligheter som gör dem levande och intressanta. Jag är underhållen medan jag läser och en skön feel-good känsla infinner sig.

En perfekt bok att ta med på sommarens semesterresa, ligga på stranden eller i hängmattan. Det är en bok man blir glad av.

Emma Hamberg – Vårjakt i Rosengädda får betyg 4

Kommentera

