Under Vintergatans alla stjärnor

IMG_4809Biblioteksböcker i all ära men när man ska ut och resa funkar trots allt en hederlig pocket bäst. Jag inser att med alla lån på bibblan får jag allt svårare att hitta böcker att köpa i pocket för att ta med mig på resor. Därför fick jag gå lite utanför min vanliga sfär när jag skulle hitta boksällskap till resan till Gdansk.

Efter lite letande och efterforskning föll valet på Camilla Davidssons debutroman, Under Vintergatans alla stjärnor. Boken är första delen i en planerad trilogi om Emma. Emma är i början av de trettio och har en framgångsrik karriär. Men något utarbetad och svältfödd på kärlek tar hon beslutet att säga upp sig och lämna Stockholm för distanskärleken i London. Dock blir inte tillvaron alls vad hon tänkt sig, kärleken visar sig inte vara besvarad och ensam och övergiven måste hon fatta livsavgörande beslut. Av en slumpartad händelse får hon ingivelse att vandra den tusenåriga pilgrimsleden, Caminon, i Spanien. Det blir en 80 mil lång vandring där hon ges tid till att fundera över sin framtid men även att titta tillbaka på sin personliga historia.

Det här är en trevlig och underhållande bok. Min äventyrslusta väcks verkligen till liv och det är inte utan att min hjärna börjar fundera på om det inte vore en rolig utmaning att vandra Caminon! Ska vara ärlig att erkänna att mina funderingar medan jag läste mest var på om det inte vore möjligt för mig att göra denna vandring. Detta ger kanske en fingervisning om att jag tyckte att historien om Emma var ganska ofängslande 😉 Berättelsen om Caminon var välskriven och intressant men storyn om Emma kändes lite ofärdig och hafsig. Vet inte om jag tycker att det finns material för en trilogi om henne. Pilgrimsvandringen avslutades i denna bok och för mig var det just den som var behållningen. Misstänker starkt att jag inte kommer läsa fortsättningen, fast det är klart, om jag är i behov av en pocket inför kommande resor kanske……..

För er som är sugna på lite äventyr och utmaningar kan jag varmt rekommendera boken. Fast med viss varning, för om ni är som mig är ni halvvägs till Spanien innan sista sidan är utläst.

Camilla Davidsson – Under Vintergatans alla stjärnor får betyg 3

Kommentera

