Kristina Ohlsson Uppföljare

IMG_4816Ibland kan jag önska att inte alla svenska författare jag brukar läsa skall komma ut med sina nya böcker på en och samma gång. Eller så borde jag kanske inte hänga på bokningen av dem på bibblan så fort de släpps 😉 Men det är svårt att ge sig till tåls och jag tycker om att läsa nya böcker innan alla andra så att jag kan få bilda mig min egen uppfattning om boken.

I helgen har jag avverkat Kristina Olssons andra bok om advokaten Martin Benner, Mios Blues. Boken tar vid precis där den första, Lotus Blues tar slut. Som tur är, då mitt minne varit lite kort, inleds boken med en kort resumé. Martin fortsätter, med fara för sitt eget och sina käras liv, jakten på att hitta den försvunna pojken Mio.

För att ha någon behållning av denna bok krävs att man läst Lotus Blues. Fortsättningen är bra och spännande men känns lite platt. Det blir mycket upprepningar av tillvägagångssätt och händelser från den första. Lite fantasilös och i ärlighetens namn fanns det inte riktigt material till två böcker i samma anda. Den är dock lättläst och jag är underhållen och sysselsatt en lördagsförmiddag då regnet slog mot rutorna. Det här är en dussinbok som inte kommer lämna några bestående intryck. Men den och föregångaren har helt klart poänger och funkar i pocketformat på en semesterresa. Enligt min mening är det inte några böcker jag skulle vilja betala pengar för och behålla i bokhyllan för eftervärlden.

Kristina Ohlsson – Mios Blues får betyg 2

2 thoughts on “Kristina Ohlsson Uppföljare

  1. Den boken har jag stått med i handen två-tre gånger när jag söker pocketböcker. Vilken tur att jag ställt tillbaka den, varje gång! 😉

Kommentera

