Resans sista bok

 Livet deluxe av Jens Lapidus är en sådan där bok som stått i min hylla oläst i många år. Jag brukar i omgångar köpa massor av böcker så jag alltid har någon oläst i min närhet. Just denna bok har dock stått orörd i hyllan under lång tid. Men till Kroatien fick den följa med.

Delvis samma karaktärer som i Snabba cash, JW sitter i fängelse men polisen misstänker att han är i full gång att begå brott från insidan. I ett delvis desperat läge beslutar sig polisen för ett annorlunda upplägg och låter en av de sina infiltrera gänget. I gangster världen är det otryggt och de lever alla farligt när revir och marker skall markeras.

Jens Lapidus tillhör inte en av mina favoriter, hans språk är lite för street-aktigt och jag får inget flyt i läsningen. Dock är det lagom spännande och underhållande böcker som fungerar som förströelse. Livet deluxe är lite för tjock för att jag ska gilla den fullt ut. Att jag hänger upp mig på att boken är tjock känns lite konstigt då jag vanligtvis har en förkärlek för tjocka böcker men just denna blir lite för mycket. Jens Lapidus använder så mycket ord och konversationer att det blir för mycket. Alla små sidospår för inte boken framåt utan gör den något rörig. Men jag ska inte klaga allt för mycket, jag hade bra sällskap av den vid poolen under resans sista dag. Förströelse för stunden men ingen bok jag kommer komma ihåg i långa loppet. Det är inte en bok jag tycker ni måste lägga er tid på, finns så många bättre.

Jens Lapidus – Livet deluxe får betyg 2

Kommentera

