Läsvärd svensk deckare

IMG_0208För något år sedan kom jag över en debutant i form av Emelie Schepp och hennes bok, Märkta för livet. Det var en trevlig och underhållande deckare som stack ut lite från mängden. Har väntat på en uppföljare men den har dröjt då Emelie under tiden bytt förlag. Men nu är uppföljaren här, Vita spår.

Boken tar vid där föregångaren avslutades varvid det nästan krävs att man läser dem i ordning. När en kvinna hittas död på toaletten på ett X2000 tåg och hennes väninna försvinner spårlöst kallas åklagare Jana Berzelius in som förundersökningsledare. Än en gång får utredningen personliga konsekvenser för Jana och hon kämpar för att hennes privata hemligheter ska förbli just hemliga. Det blir en kamp mot klockan och en stor känslostorm för henne.

Jag gillar skarpt Emelie Schepps sätt att hantera det skrivna språket. Det är ett bra flyt och historien är spännande. För min del blev det att jag sträckläste boken. När jag väl börjat var det omöjligt att lägga den ifrån sig. Det finns ett överskott på deckarförfattare men Emelie Schepp är ett trevligt tillskott som jag gärna kommer fortsätta läsa. Vita spår är händelserik och intressant även om den i vissa avseenden är väldigt förutsägbar. Behöver inte vara negativt för ibland är det kul att ha rätt 😉

Det här är en bock jag varmt vill rekommendera. Passar såväl i solstolen som en höstdag nerbäddad i soffan.

Emelie Schepp – Vita spår får betyg 4.

2 thoughts on “Läsvärd svensk deckare

  1. Ja, håller med,gillar också denna och tror stenhårt på att vi kunde fixa nåt likvärdigt i denna genre!

Kommentera

