Lättsam bok som syskonrelationer

IMG_0212Efter att matat på med en rad deckare behövde jag lite omväxling och något mer lättsamt. Hade inga böcker att hämta på biblioteket men som tur är har jag alltid en drös olästa böcker hemma. Gillar att lägga på hög och alltid ha någon att ta till. Det var länge sedan jag köpte ”riktiga” men missade för ett tag sedan att avbeställa månadens bok så det var i den högen jag botaniserade efter en mer älskvärd bok. Valet föll tillslut på Helena von Zweibergk och Än klappar hjärtan.

Boken handlar om tre väldigt olika systrar, de lever helt olika liv och är väldigt annorlunda till sina personligheter. Familjerna träffas i samband med att äldsta systerns son tar studenten. En fest som påverkar deras liv på olika sätt. Av olika anledningar kommer deras vägar att korsar tätt under sommaren och gamla hemligheter komma fram i dagern.

Ett helt okej relationsdrama. Som ensambarn har jag dock alltid svårt att förhålla mig till denna typ av relationer. Kan ibland bli lite irriterad och trött på de avundsjuka och infekterade relationerna men tror det till stor del beror på att jag inte på något sätt alls på allvar kan sätta mig in i den säkert inte helt okomplicerade syskonrelationen. Det är en bok som får fullt godkänt, trevligt, lättsamt, underhållande och bra förströelse men den lämnar inget eftertryck alls hos mig.

Helena von Zweibergk – Än klappar hjärtan får betyg 3

Kommentera

