Angenämt sällskap i solstolen

IMG_0288Jag blir lite nyfiken på vad det är som gör att irländska författarinnor är så bra på att tolka charm och gemyt. Marita Conlon-McKenna är en av de där författarinnorna som jag gärna läser. Viss det finns varierad kvalité på hennes böcker, den första En liten hattaffär var helt gudomlig mendan några därefter har varit lite mer mediokra. Så det var med viss förväntan, men ändå lite nedtonad, som jag lånade hem hennes senaste, Den glömda rosenträdgården, från biblioteket.

Molly står inför ett svårt beslut. Hennes make har nyligen gått bort och det börjar bli ekonomiskt ohållbart att behålla deras hus. Dock inrymmer huset och markerna så många minnen och drömmar att hon inte riktigt vill bryta upp. På grund av olycklig kärlek flyttar Mollys systerdotter Kim hem till henne under en period. De två finner tröst i varandra och även börjar de göra upp planer för framtiden.

Det här är sockersött men samtidigt väldigt trevligt. Jag njuter av varje sida och vill inte att boken ska ta slut. Omgivningarna är fantastiskt beskrivna, vilket gör att min reslysta vaknar till liv – ett besök på Irland måste ske ganska snart ;-). Det är lite förutsägbart men jag kan förlåta det för det är så angenämt att få umgås med Molly och hennes vänner.

Det här är en perfekt sommarbok som utgör ett behagligt sällskap på stranden.

Marita Conlon-McKenna – Den glömda rosenträdgården får betyg 4

Kommentera

