255 (av 365): 12 Balanserande

 Ibland fattar man riktigt bra beslut, ett sådant beslut var när jag i onsdags bestämde mig för att ha semester torsdag och fredag. Syftet med ledigheten var att bara få vara hemma och skrota lite, läsa böcker och pyssla lite.

Jag vet att det är fånigt och säkert kan uppfattas som lite provocerande men även om jag är ensamstående utan barn känner jag att min tid inte riktigt räcker till. Fröken duktig har en tendens att överarbeta och vilja att allt ska göras perfekt. Det är både tidskrävande och stressande när fröken duktig tar över min hjärna. Jag försöker mota bort henne så gott det går för ibland är lagom full tillräckligt.

Tillvaron är ett balanserande för att få alla olika roller att gå ihop, yrkes jag, privata jag, kompis, kollega, dotter, flickvän, bokläsare, bloggare m.m. Under en period har jag inte fått detta att gå ihop men så får det vara. Man kan inte vara bra och duktig hela tiden, ibland får man plocka bort vissa saker tillfälligt och sedan lära sig att hitta balansen.

Dessa två lediga dagar har varit guld värda för balansen och jämvikten 🙂

8 thoughts on “255 (av 365): 12 Balanserande

  1. Alla har tidsbrist tror jag, den skruvas bara upp ytterligare ett snäpp om man har barn. Låter otroligt skönt att du kunde ta de där dagarna. Jag är ledig på måndag pga fritids är stängt och det känns otroligt skönt att ha en tredagarshelg framför mig :).

    Jag var i Lund i helgen men var ensam där med alla tre barnen = kunde inte ens försöka att kontakta dig för en fika. Jag får planera bättre till nästa gång (läs: ta med mig barnafadern som får hänga med avkommorna).

  2. Det händer att jag gör som du, tar ledigt en dag. Då tar jag fiskespöt med mig och åker iväg och fiskar och bara kopplar av och bara struntar i allt annat som ”måste” göras.

  3. Att jämföra sig med andra är ju egentligen det dummaste man kan göra – för vi lever alla våra liv helt olika, min situation lär ju inte vara den samma som för en annan trebarnsmamma. Din är inte likadan som någon annan ensamstående utan barn. Ändå jämför vi oss ständigt med vår omgivning, som om det vore ett bra mått på hur väl man lyckas här i livet?! De som tycker att de blir trampade på tårna för att du känner stress i ditt liv är bör inte uttala sig. Det finns väl ingen annan som på riktigt kan sätta sig in i hur du mår och vad du gör i ditt liv. Fröken-duktig-syndrom är visserligen ett syndrom som vi ständigt måste jobba på att slipa bort. Men det är trots allt en egenskap som de flesta människor egentligen vill uppnå – för visst vill alla människor känna sig duktiga. Så andas, se till vad du gör – tappa inte bort dig själv på vägen…vi ska fortsätta vara duktiga – om än med viss självinsikt och utan den negativa pressen det innebär. Så nu tänkte jag avsluta min romankommentar och gå till sängen för att umgås med 1700-talskaraktärerna i Outlander-serien – som jag har för mig du inte uppskattar ;). Kram på dig!!!

Kommentera

