Älskaren från huvudkontoret

Jag har i många år läst böcker av Camilla Grebe som hon skrivit med sin syster och har uppskattat dessa böcker oerhört mycket. Jag och en kollega har pratat rätt mycket om hur man gör när man skriver tillsammans, kan man se vem som skrivit vad osv. Det var lite med dessa diskussioner i huvudet jag med ganska stor iver gav mig i kast med Camilla Grebes första bok på egen hand, Älskaren från Huvudkontoret.

Det unga affärsbiträdet Emma inleder en hemlig romans med koncernens högsta chef, Jesper. Hon finner stor lycka och än bättre blir det här han ger henne en stor diamantring. Men säg den lycka som varar förevigt, dagen efter försvinner han och Emma är förtvivlad. En tid senare hittas en kvinna mördad i Jespers hem och sakta men säkert ser polisen kopplingar med ett flera år gammalt mord.

Det här är absolut en trevlig, lättläst och underhållande spänningsroman men i vissa avseenden är den något rörig och en del avsnitt hade vunnit på att omarbetats lite. Somliga partier är lite obegripliga och sätter därför ner helhetsomdömet. För att varit etablerad författare så länge som Camilla Grebe varit förväntade jag mig nog något mer.

Funderade en del på om jag kunde urskilja olikheter i språk och historia när Camilla skriver själv mot de böcker hon skrivit med sin syster men tyvärr är det itne riktigt klart för mig.

Camilla Grebe – Älskaren från Huvudkontoret får betyg 3

Kommentera

