Bok ett vid poolen

Första dagen vid poolen fick jag låna en bok av Joakim, den jag tänkt ha i reserv om inte mina egna skulle räcka. Jag är inte jätte förtjust i Jo Nesbö men är man desperat efter något att läsa får man ge sig i kast med det som erbjuds 😉 Joakim var även villig att låna mig en tidning, Allt om historia, men där sa jag att ännu är jag inte så desperat. Förhoppningen levde ännu om att min väska skulle komma tillrätta. Men nog om detta!
Sonen är en fristående berättelse om en ung kriminell och missbrukande kille som tar på sig mord han inte begått i utbyte mot fri tillgång till heroin inne på anstalten. Sonny Lofthus är son till en polis som tog livet av sig efter att han erkänt sig vara korrupt. I samband med detta rasade hela Sonnys liv. Förbittrad och uppgiven verkställer han fängelsestraff för brott han inte gjort sig skyldig till. En dag lättar en medfånge sitt hjärta och det kommer fram uppgifter som får Sonny att tvivla på faderns arbete på fel sida lagen. Sonny lyckas med det nästintill omöjliga att rymma från det säkra fängelset. Hans jakt på sanningen och hämnd börjar.

Som jag inledde med så är inte Jo Nesbö en av mina favoriter. Han har ett sätt att hantera det skrivna språket på som gör att jag inte riktigt får ett flyt i läsningen. Det är otroligt många karaktärer och enligt min mening är alla dess ganska dåligt beskrivna. Jag får inga direkta bilder i huvudet om människorna och platserna jag läser om. Men historien är spännande och innehåller många olika nivåer så jag finner behållning av de timmar jag lägger på boken. Tror nästan att den hade gjort sig bättre på bild än som bok. Upplever den som lite rörig men jag måste kanske till viss del erkänna att min sinnesstämning med förlorad väska gjorde mig något disträ.

Men sammantaget får jag säga att det är en okej bok där storyn är bättre än språket.

Jo Nesbö – Sonen får betyg 3

Kommentera

