Bok tre vid poolen

Vanligtvis föredrar jag att läsa böcker i kronologisk ordning men när det kommer till Roslund & Hellström har jag hoppat lite fram och tillbaka. Inför resan hittade jag Flickan under gatan på jobbets bokbytarhylla.  Boken har delvis två parallella historier som Ewert Gren och hans kollegor får jobba med. En kvinna hittas död i en kulvert under S:t Görans sjukhus. Hon är illa åtgången och inledningsvis svår att identifiera. Utredningsarbetet leder polisen ner i Stockholms tunnelsystem där människor bor. Samtidigt lämnas fyrtiotre barn i varierad ålder av utanför polishuset. De är alla kraftig drogpåverkade och visar sig efter ett tag kommit med buss från Rumänien.

Boken utkom redan 2007 men med dagens stora debatt om EU-migranter från Rumänien ligger den helt rätt i tiden. Flickan under gatan är en bra och spännande bok och jag tror den fångat mitt intresse väldigt bra även om jag läst den direkt när den utkom men som sagt dagens situation i Sverige ger den en dimension till (även m författarna inte kunde ha detta i tanke redan när de skrev den). Jag gillar hur Roslund & Hellström väver in viktiga samhällsfrågor i en deckare och att frågeställningarna är hämtade från verkligheten. Det gör att man får lite två i ett, spännande underhållning men även lite eftertanke gällande människors livsöden. Bra språk och ett skönt flyt. Karaktärerna är mänskliga och bra beskrivna.

Jag gillade boken skarpt och var fängslad genom hela läsningen men jag tycker inte att detta är en av deras bästa. Perfekt förströelse i solstolen som ger lite tid för reflektion.

Roslund & Hellström – Flickan under gatan får betyg 3

Kommentera

