En av årets bästa böcker

Boken för jobbets bokklubb denna gång var Klas Ingesson, Det är bara lite cancer.

Det är alltid lite annorlunda och jobbigt att ge sig i kast med en bok där man redan från början vet att utgången är tragisk. Klas liv, framgångar och bakslag var jag sedan tidigare välbekant med via massmedia men att läsa hans egna ord är så mycket starkare.

I boken får vi ett självutlämnande tillträde till Klas och hans liv. Som fotbolls entusiast kände jag väl till Klas yrkesmässiga framgångar men det var ändå intressant och stort att få komma honom lite närmare. Det är med oerhörd värme han beskriver sina vänskapsband med andra spelare och sin familj. Han har många träffsäkra insikter om vad som är viktigt i livet och hur man bäst tar tillvara på det.

Det är en gripande bok som jag läste med tårarna flödande längst kinderna. Men boken innehåller även många roliga episoder där jag skrattar högt.

Det här var en bok som träffade mig rätt i hjärtat och jag älskade den. En bra blandning mellan yrkespersonen, privatpersonen och hans sjukdom.

Klas skrivet väldigt mycket om sin gode vän Anders Limpar och deras kontakt. Jag följde Det stora äventyret när Limpar var med och även han berättade då fint om sin vän Klas. Avsnittet i boken om Limpar, Det stora äventyret och deras djupa vänskap blev därför så väldigt stark för mig och gav det hela än större dimension då jag hade bådas ord på deras vänskap.

Klas Ingesson – Det är bara lite cancer får högsta betyg, 5.

 

Kommentera

