Lättsam förströelse

Dagens andra bok blev Grebe/Träffs femte bok om psykologen Siri Bergman, Eld och djupa vatten.

Två barn omhändertas och placeras i familjehem. Polisen kopplas in när de med några veckors mellanrum försvinner spårlöst från sina nya hem. Siri som arbetar vid polisens gärningsmannagrupp kopplas in i ärendet. Vem har intresse av att föra bort barnen? Samtidigt som arbetet pågår plågas Siri av svårigheter i hemmiljön.

Det här är en lättsam och trevlig bok men med väldigt obehaglig story. Finns många tänkvärda infallsvinklar på vem som är ond och vem som är god. Jag gillar denna bok och jag har en angenäm läsupplevelse. Dock tycker jag att den känns lite som ett hastverk, det allvarliga ämne om barn som far illa hade förtjänat ett lite bättre öde. Storyn hade behövt bearbetas ännu ett varv för att riktigt tillfullo fängsla mig. I tidigare böcker jag har haft lite svårt för Siri men i denna bok är hon lite lika osympatisk.

Eld och djupa vatten är en bra bok för förströelse och tidsfördriv. Ett bra julklappstips för den läsglade.

Grebe/Träff – Eld och djupa vatten får betyg 3

 

 

Kommentera

