Årets fjärde bok

Tre kvinnor boendes i Lund har skrivit en roman, Champagne på skånska. Boken utspelar sig i Lund och på Österlen och handlar om Ellinor som är mitt i karriären. Hon har en lägenhet i trevligt område i Lund, trivs med livet men saknar den stora kärleken. En dag vänds hela hennes tillvaro upp och ner när hon får ett samtal från sjukhuset i Kristianstad, hennes pappa som hon inte haft kontakt med på flera år är död. Dödsfallet för med sig nya människor in i hennes liv och Ellinor har svårt att hantera allt det nya.

Det här är en charmig bok om livet, kärleken och relationer. Den är kanske lite väl enkel och storyn har vi läst i andra format tidigare men jag är villig att förlåta detta för jag är fängslad och underhållen. Jag är helt övertygad om att det är lokalförankringen till Lund som ger boken den extra trevlighets känsla, hade den utspelat sig någon annanstans hade jag troligtvis inte uppskattat den lika mycket.

Boken är en förtjusande beskrivning av Lund och jag tror att den allra bäst skulle läsas på ett fik i staden eller på en filt i Botan 🙂

Monika Carnehult, Lillemor Bruce, Johanna Holm – Champagne på skånska får betyg 3

Kommentera

