Årets sjätte bok

I lördags hämtade jag Kristina Ohlssons senaste bok, Sjuka själar, på biblioteket. Denna nya bok är en skräckroman men nya karaktärer. För drygt 10 år sedan försvann tre personer från ett litet skånskt samhälle. En av dem Lukas återfanns efter några dagar men var illa tilltygad och inget minne alls om vad som hänt honom. Under årens lopp har han och hans omgivning starkt lidit av att inte veta vad som hänt honom och de andra som ännu är försvunna. För att få någon form av svar återvänder han till föräldrahemmet för första gången på 10 år. Hans återkomst skapar starka reaktioner i samhället.

Jag var fast från första sidan, kändes nytt och fräscht. Boken är snyggt upplagd där spänningen stegras och obehaget tränger in i mig som läsare. Det gick inte att lägga ifrån sig boken för jag ville ju veta hur det skulle gå. Boken var lite annorlunda och nytänkande vilket jag starkt gillade. Tyvärr håller den inte riktigt hela vägen in i mål men den är ändå en av de bästa böcker jag läst på senaste tiden.

Jag kan varmt rekommendera Sjuka själar!

Kristina Ohlsson – Sjuka själar får betyg 4

Kommentera

