Årets femte bok

I veckan hade vi bokklubb på jobbet. Det blev väldigt intressanta diskussioner. Jag hade varit ansvarig för bokvalet, Paula Hawkins, Kvinnan på tåget.

Jag hade hört så oerhört mycket positivt om denna bok och varit nyfiken på den länge. Blev därför extra glad då den valdes ut av mina tre förslag. Insåg att det var en väldigt populär bok är väntetiden på biblioteket var väldigt lång. Hade turen att komma över ett snabblån och läste den på en tågreda mellan Norrköping och Lund. Lite extra vitsigt att läsa just den boken på ett tåg 😉 Har läst klart boken för flera veckor sedan men fick invänta recensionen tills vi haft träffen på jobbet.

Boken handlar om arbetslösa Rachel. Hon vågar inte berätta för sin rumskamrat att hon förlorat arbetet utan tar tåget varje morgon. Från tågfönstret beskådar hon människors vardagsliv genom rutorna. Speciellt ett par fångar hennes intresse och hon döper dem, Jason och Jess, och fantiserar om deras liv. En dag förändras tillvaron då hon ser något från tågfönstret som kommer förändra hela hennes liv.

Jag vet inte om det var de skyhöga förväntningar jag hade på boken eller det något långsamma tempot som gjorde att jag fann boken ganska intetsägande. Jag förstår inte alls varför den blivit en sådan storsäljare. För mig är den platt, långtråkig och menlös. Jag läste boken utan att bli engagerad eller fängslad. Boken tilltalade mig inte alls. Det bästa med den var att den var lättläst och ett bra tidsfördriv på en tågresa. Men den lämnade inget bestående intryck hos mig och jag var så glad att jag lånat den på biblioteket och den inte kostade mig något alls.

En av mina kollegor är föräldraledig men fortfarande aktiv i bokklubben. Hon skickar sina omdömen om böckerna till mig när vi båda läst klart. Vi förde en diskussion om boken och var rörande överrens om vår inställning. Det som sedan blev så intressant var att de andra i bokklubben hade haft oerhört stor behållning av boken, de var fängslade, engagerade och tyckte att det var bland det bästa de läst på länge. Höga betyg delades ut och hade det inte varit för mig och den föräldralediga kollegan hade det nog blivit en av de bästa böcker vi läst.

Men som sagt detta är min recension och jag är inte alls övertygad om bokens storhet!

Paula Hawkins – Kvinnan på tåget får betyg 2.

Kommentera

