Bok 18 för året

Samtidigt som jag hämtade ut Mats Ahlstedts deckare på bibblan började jag lyssna på Anna Janssons nya bok, Rädslans fångar. Det slumpade sig så att jag växlade mellan dessa båda böcker vilket inte var en helt lyckat. Fanns likheter mellan de två historierna varför jag stundvis hade svårt att hålla isär dem. Vet att det finns många som hoppar mellan flera böcker samtidigt men jag har aldrig tidigare gjort det och efter denna gång kan jag säga att det inte passar mig. Jag behöver fokusera på en bok åt gången.

Jag är fortfarande nybörjare när det kommer till ljudböcker och Anna Janssons bok var bara min tredje riktiga ljudbok och den första deckare jag lyssnade på. Jag får nog säga att jag föredrar feel-good böcker i lurarna. Det kändes lite som att det långsamma tempo det är i ljudbok dödade spänningen lite. Historien blev lite för utdragen och långsam. Tror att denna upplevelse helt är förknippat med ljudbok och om jag läst boken hade jag känt att den var rappare i sitt tempo. Det är för tidigt att dra en slutsats men så här långt tror jag att feel-good i lurarna som sällskap på promenader tilltalar mig bättre än deckare.

Rädslans fångar är den 17 oken om Maria Wern och utspelar sig som sina föregångare på Gotland. Maria och Björn lever lyckliga i sitt äktenskap men en överraskning från Björns förflutna slå ner som en bomb i deras idyll.

Enligt en gammal skröna är jordens undergång nära och en grupp människor har gått samman för att rädda sig själva och sina älskade från fördärvet. Polisen på Gotland har fullt upp då det under pågående politikervecka inträffar två dödsfall och flera butiker drabbas av stölder. Vidare talas det om att stora mängder cannabis är i ruljans på ön. Det finns vissa samband mellan de olika händelserna och Marias privatliv dras än en gång in i polisarbetet.

Det är en trevlig och underhållande bok för stunden men den fastnar inte länge i mitt minne. Men som jag sagt tidigare, det viktiga för mig är känslan medan jag läser en bok.

Bra förströelse som jag rekommenderar er att läsa. Undvik dock att läsa den samtidigt som Mats Ahlstedt 😉

Anna Jansson – Rädslans fångar får betyg 3

One thought on “Bok 18 för året

  1. På semestrar och tidigare när jag och min man kunde samåka till jobbet, då lyssnade vi på ljudböcker. Numera blir det aldrig av, men kanske i sommar om vi bilar runt i Sverige som vi har planer på. Sannolikt blir det väl då kanske något som i första hand passar 10- och 11-åringen 🙂

Kommentera

