120 (av 365+1): 167 Lika men olika

Under våren har jag gått en vinprovarkurs i Munskänkarnas regi. Det var en riktigt bra, lärorik, utvecklande och rolig kurs. Marianne Halling som höll kursen var fängslande att lyssna på och hon hade en sådan skön inställning och framtoning. Det var en grundkurs och vissa saker visste jag sedan tidigare men det är alltid roligt att få vissa saker förklarat för sig.

Mina kompisar har i alla år haft väldigt kul åt att jag är lite petig med vilket vinglas jag dricker ur. Men det var bland det första Marianne gjorde oss uppmärksamma på, ett vin kan smaka olika beroende på vilket glas det serveras i. Hon berättade att hon ibland skojade med sina vänner, tog fram fem olika vinglas men serverade samma vin i alla (utan att berätta det). Sedan fick vännerna smaka, testa och bedöma vilket de gillade bäst. Så vinet kan vara lika men olika beroende på glas. 😆 Sedan kan ju vin vara lika men olika beroende på vad som intas till.

7 thoughts on “120 (av 365+1): 167 Lika men olika

  1. Intressant, det hade jag ingen aning om 🙂 Men vinglaset har ju faktiskt en viss betydelse när jag tänker efter 😉 Vinprovarkurs låter kul och det blev en väldigt passande bild till temat.

Kommentera

