Bok 31 för året

Även på söndagen vaknade jag till J´s snarkningar tidigt. Inte heller denna morgon var det lönt att ligga kvar och försöka somna om. Tog därför en repris på kaffe och bok i vippstolen på balkongen. Söndagens sällskap var Sofie Sarenbrants nya, Tiggaren.

Tiggaren är en bok som verkligen ligger i tiden och berör migranterna som sitter med sina muggar utanför diverse butiker i vårt land. Tiggaren är femte boken om polisinspektör Emma Sköld. Denna del bygger i väldigt stor utsträckning på de tigigare böckerna och knyter samman historien till en upplösning. Tror det är svårt att få en helhetsuppfattning om man inte läst de tidigare böckerna. Då det finns en spännande och något oväntad tvist vill jag inte berätta för mycket om handlingen.

Jag är fast från först sidan och sträckläste den under morgonen. Fängslad och betagen var det omöjligt att göra paus för annat än frukost och ett besök på gymmet. Men så fort jag utövat dagens motionspass var det jag som välförtjänt återvände till vippstolen och läste upplösningen. Jag gillar denna bok väldigt mycket. Lättläst, trevlig, spännande, underhållande och väldigt bra. Kan varmt rekommendera den och har ni inte läst de tidigare fyra så börja med dem. Ni har mycket trivsamma stunder att se framemot i sällskap med Emma Sköld.

Sofie Sarenbrant – Tiggaren får betyg 4 (en oerhört strk).

Kommentera

