Bok 32 för året

Av en ren slump fick jag nys om en ny bok av Carolina Neurath. Hon är vanligtvis verksam som ekonomijournalist vid Svenska Dagbladet.

Hennes debutroman, Fartblinda har sin grundhistoria inom bankvärlden. En av Stockholms storbanker är på väg att tappa fästet när högt uppsatta personer missbrukar sin makt. Allt kommer till en journalist kännedom och när hon skriver om händelserna utsätter hon både sig och andra för fara.

Jag underhöll mig med boken på tågresan upp till Göteborg. Det var en trevlig och ny vinkel på en spänningsroman. Välskriven och på många sätt lättläst men i vissa avseenden var den lite tung att ta sig igenom. Den tunga känslan kom sig av att det periodvis var lite för mycket och ingående beskrivningar av ekonomiska transaktioner som jag hade lite svårt att hänga med i. Men om jag bortser från de högtraviga delarna anser jag att Carolina gjort ett utmärkt arbete med att skildra det mänskliga beteendet under stark press.

Jag gillade boken och sträckläste den under resan. Visst den har sina brister och inte en unik historia men jag är underhållen för stunden. Vidare får jag mig många bra tankegångar på det mänskliga beteendet.

Vill ni läsa en spänningsroman i en delvis ny miljö kan jag varmt rekommendera Fartblinda.

Carolina Neurath – Fartblinda får betyg 3

Kommentera

