294 (av 365+1): 38 Temadag (Eget tema)

Det finns en uppsjö av temadagar, händelser, saker och företeelser som uppmärksammas och firas. Jag tycker ibland att det kan bli lite för mycket av alla dessa temadagar men samtidigt kan jag inte låta bli att hålla mig uppdaterad. Så väldigt ambivalent är jag! I går var det internationella champagnedagen. När jag insåg det var det för sent att inhandla en flaska och jag surade lite. Hade lovat J att laga en asiatisk fisksoppa till han skulle komma hem från Danmark och tänkte att bubbla hade varit gott till. Men lyckan var gjord då jag i våra gömmor hittade en flaska cremant. La den snabbt på kylning och den passade precis så bra till soppan som jag tänkt mig.

Jag gillar att laga mat och googlar väldigt mycket på recept men när det väl är dags att laga maten följer jag nästan aldrig receptet. Är av den uppfattning att jag inte köper hem ”udda” ingredienser bara för att de står i ett recept. har jag användning för det i andra maträtter är det värt att köpa hem men annars laborerar jag rätt mycket. Hittade ett grundrecept på ICA på denna asiatiska soppa men gjorde om den väldigt mycket så jag anser att den är ”min” 🙂

Asiatisk fisksoppa!

6 portioner

1 msk olja
500 gram brysselkål
Chili efter smak (jag tog en msk hackad chili)
1 citrongräs
12 dl grönsaksbuljong
1 burk kokosmjölk
1,5 msk hummerfond
1,5 msk fiskfond
400 gram torsk
4 salladslök
1 röd paprika
200 gram skalade räkor
100 gram sockerärtor
färsk persilja
färsk koriander

Ansa och klyv brysselkålen i fyra delar. Fräs den med chili i oljan. Banka citrongräset i den tjocka delen, dela i ca 4 bitar och lägg ner i kålen. Häll på buljong, fond och kokosmjölk. Låt sjuda på svag värme i ca 13 min.

Skär salladslöken och paprikan. Dela torsken i mindre bitar. Lägg ner i soppan och låt sjuda i ca fem minuter.

Strimla sockerärtorna på skrodden. Lägg ner dem och räkorna i soppan och låt sjuda en kort stund. Strö över koriander och persilja.

Servera gärna med vitlöksbröd

 

4 thoughts on “294 (av 365+1): 38 Temadag (Eget tema)

Kommentera

