Bok 68 för året

För ett tag sedan fick jag ett paket med ett recensionsexemplar av Daniel Svanbergs Gruvdamen. Det är både oerhört smickrande att få förtroendet för ett recensionsexemplar men även lite nervöst. Tänk om man inte tycker om boken alls! Men då gäller det att vara ärlig och förmedla det på ett konstruktivt sätt. Dock är det framförallt ett roligt hedersuppdrag.

Min tidigare bekantskap med Daniel Svanberg har varit i form av hans blogg och instagram, Ettannatnewyork, som jag följt under ett par års tid. Har alltid gillar hans sätt att förmedla sin kärlek till staden i mitt hjärta. Laddad och förväntansfull började jag läsa Gruvdamen.

Boken handlar om TV-producenten Jacob som i ungdomen lämnade Sverige för ett liv i New York. När han först kom till den stora staden i väst tog han kontakt med sin pappas barndomskamrat den hyllade författaren Bergdahl som snabbt blev som en mentor för honom. När Bergdahl många år senare hittas död i sitt hem på Manhattan står det klart att Jacob är hans enda arvinge. Jacob börjar nysta i Bergdahls förflutna och för att förstå sin mentors liv och handlingar återväder han till Sverige.

Det är en bok som i grund och botten är en spänningsroman. Historien är läskig och fängslande. Men jag måste säga att min största behållning och det jag tar med mig är de oerhört fina personbeskrivningarna. Starka band mellan människor som formar deras liv. En oerhört tänkvärd sensmoral om att vi aldrig kan fly från våra handlingar och att våra upplevelser tidigt i livet präglar oss som människor i framtiden.

Det är lite annorlunda att tro att jag ska läsa en spänningsroman men få en djup och vacker relationsbok. Men jag klagar absolut inte för det blev så mycket bättre än jag förväntat mig.

Jag är oerhört glad och tacksam att jag fick denna bok i min brevlåda och jag rekommenderar er varmt att läsa denna mångfasetterade bok. Vacker, spännande och tänkvärd.

Daniel Svanberg – Gruvdamen får betyg 4

 

 

Kommentera

