71 (av 365): 15 Bak

I lördags hade vi vänner över på spelkväll. Då hade jag även ägnat mig åt lite bak och serverade denna choklad kolatårta. Smartigt värre! (Om jag själv får säga)

Choklad kolatårta

Nötbotten:
3 ägg
1 dl socker
200 gram hasselnötskärnor

Chokladkola:
2 dl grädde
2 dl ljus sirap
2 äggulor
1 ägg
75 gram smör
75 gram mörk choklad

  1. Mal hasselnötter, inte för finmalt, sak vara lite bitar. Vispa ägg och socker fluffigt. Rör försiktigt ner hasselnötterna. Häll smeten i en form med löstagbartag kant.
  2. Grädda kakan i 175 grader i 10-20 min. Den ska stelna och vara ljusbrun. Låt kallna. Tag loss från formen och lägg upp på ett uppläggningsfat.
  3. Sjud grädde och sirap tills det tjocknar något och blir ljusbrunt. Ca 20 min.
  4. Vispa samman äggulor och ägg
  5. Dela chokladen i mindre bitar
  6. Tag av kastrullen från plattan och vispa i äggen. Vispa hårt hela tiden tills allt blandat sig och stelnat något. Den får absolut inte koka för då skär det sig.
  7. Rör ner choklad och smör. Rör tills allt blandat sig väl. Låt kallna och bli fast.
  8. Bred den kallnade smeten över kakan. Ställ tårtan kallt, helst över natten.
  9. Servera med hallon och lättvispad grädde

3 thoughts on “71 (av 365): 15 Bak

Kommentera

