Bok omdömen

Då har snart fyra månader av 2017 gått och så här långt har jag mitt intresse för böcker och läsning fått stå tillbaka för andra delar av livet har tagit tid och fokus. Har inte haft lust och engagemang att på ett seriöst och trovärdigt sätt recensera de böcker jag läst, för även om det varit mindre tid för läsning har jag trots allt avverkat 17 böcker, varav hälften varit ljudböcker.

Av de böcker jag läst är det väl egentligen inga som jag tycker varit fantastiska. Det har varit funktionellt tidsfördriv utan bestående avtryck hos mig. Läste igenom min lista av lästa böcker och försöker mig på några kortfattade omdömen av några av dem.

Jag lyssnade på Jason DiaktiéEn droppe midnatt och det är kanske den bok som jag har haft mest behållning av. Den utspelar sig ju mestadels i de två städer jag tycker bäst om, Lund och New York, vilket gör den lite mer personlig för mig. Vissa delar av boken var väldigt bra, intressanta och tänkvärda medan andra avsnitt kändes rätt tjatiga och intetsägande. Även om jag är lite ambivalent till helheten kan jag ändå rekommendera denna. Extra roligt var det att lyssna på den då det var Jason själv som läst in den. Det bidrog till en extra dimension. Betyg 3

En bok jag vill varan lite för är Curtis SittenfeldSanning och skvaller. I mitt tycke var den oerhört fånig och intetsägande. En direkt kopiering av Stolthet och fördom, förvisso i modern tappning, men helt lika historia. Blev lite bestört då den fanns med på listan årets bok 2017. Den föll inte mig i smaken alls och finner faktiskt inget förlåtande alls med den. Betyg 1

Anna JanssonDet du inte vet var en stabil och underhållande deckare som verkligen fyllde sin funktion som behagligt tidsfördriv. Då det passerat några veckor sedan jag läste den får jag ärligt erkänna att den börjar falla i glömska men det är den typ av bok som funkar för stunden. Betyg 3

Magnus JonssonMannen som lekte med dockor är en debutroman och första delen i en trilogi. Det var en trevlig, annorlunda och väldigt läsvärd bok. Jag kommer definitivt att hålla utkik efter uppföljarna. Betyg 3

 

 

 

 

 

 

 

3 thoughts on “Bok omdömen

  1. Den där årets-bok-lista vete katten vem som har skapat. Säkert publikfriande men jag är inte imponerad av de böcker som jag har läst av de som är med på listan.

  2. Sanning och skvaller har fått antingen femmor eller ettor, som av dig. Jag blir ju nyfiken på hur den är skriven eftersom man tycker så väldigt olika om den… men, inga fler böcker för min del nu, jag skall läsa boktraven jag har liggande först 🙂

Kommentera

