Ordbrodösen

Efter mitt inlägg på bloggen om att min läslust var på villovägar fick jag ett paket med posten. I paketet låg Anna Arvidssons bok Ordbrodösen och ett brev innehållandes en liten läsutmaning. Ni som känner mig vet vid det här laget att jag har oerhört svårt att motstå en utmaning 😉

Utmaningen gick ut på att jag skulle läsa minst två och högst tre kapitel i boken varje dag. Då det lät som en rimlig nivå för att återfinna läslusten gav jag mig omgående i kast med det hela.

Ordbrodösen är en debutroman som handlar om generationer av kvinnor med en stark kraft att påverka människor med det skrivna ordet. I samband med artonårsdagen sker ett inträdesprov och ingen har någonsin misslyckats. Men ingen regel utan undantag och när det är Albas tur att göra provet blir det fiasko. Släkten är i chock och Alba sänds iväg för att försöka finna sin kraft på egen hand.

Det här var en bok som fångade mig omedelbart. Berättelsen skulle lätt kunna bli lite fjantig men Anna har på ett utmärkt sätt skildrat människorna och skrivit en intressant och annorlunda historia. Den innehåller många tänkvärda och kloka infallsvinklar. Karaktärerna känns levande och trovärdiga. Det är fina och varma relationer. Det här är en bok som gav mig väldigt mycket.

När det gäller läsupplägget var det ett bra sätt att återfinna min läslust. Dock får upplägget modifieras lite, för mig som läser snabbt var 2-3 kapitel per dag lite för lite. Min rekommendation är att en snabbläsare istället tänker minst 10 minuter och max 30 minuter.

Anna Arvidsson – Ordbrodösen får betyg 4

Kommentera

