Bok som måste läsas

img_4530Med på resan till Kaunas stoppade jag ner en pocket i väskan. Jag har egentligen köpförbud på nya böcker då jag har en drös på över 100 olästa böcker i hyllorna. Men ibland får man göra ett undantag från sina egna regler. För ett tag sedan läste jag en oerhört välskriven och fängslande debutroman av Gabriella Ullberg Westin, Ensamfjäril. Tyckte väldigt mycket om den men då läslusten och tiden varit på villovägar ett tag har jag missat att det kommit två uppföljare. Var inne och reserverade hennes senaste på bibblan men dessvärre fanns andra boken inte på biblioteket varför jag gjorde mitt undantag och köpte en pocket.

I andra boken om morden i Hudiksvall, Springpojken, hittas en ung kvinna dagen efter studenten död. Hon har blivit knivskuren. Det finns många likheter med ett flera år gammalt fall där kriminalinspektör Johan Rookkas flickvän försvann. Han brottas med sin egen personliga historia samtidigt som han försöker göra sitt arbete.

Det här är en oerhört händelserik och välskriven bok som fängslar mig från första sidan. En riktig bladvändare som är gripande och spännande. Jag kan knappt vänta på mailet från Lunds stadsbibliotek som meddelar att det är min tur att hämta ut den tredje boken om poliserna i Hudiksvall.

Gabriella Ullberg Westin är ett välkommet tillskott och jag är oerhört glad att jag hittade hennes böcker. Hennes böcker håller oerhört hög klass och jag önskar att fler får förmånen att bekanta sig med henne.

Gabriella Ullberg Westin – Springpojken får betyg 4

Kommentera

