Två tonårsböcker som bör läsas

För ett tag sedan såg jag en recension om Mats Berggrens böcker som fångande mitt intresse. Det var en författare som gått mig förbi vilket gjorde att jag snabbt gick in och reserverade hans böcker, Onsdag kväll strax före sju och Din syster måste dö.

När jag hämtat ut dem och börjat läsa den första inser jag att det är ungdomsböcker. Det gör självfallet inget för det här är två oerhört bra och välskrivna böcker som handlar om väldigt aktuella teman, relationer, att vara tonåring och hederskultur.

Det är två böcker som jag är oerhört glad att jag läste och de funkar utmärkt att läsa som vuxen. Vill verkligen slå ett slag för dessa böcker.

img_4564Onsdag kväll strax före sju handlar om flera ungdomar och deras liv i Alstad. De har alla olika förutsättningar och förväntningar på sig. Föräldrars krav, utanförskap men även om oerhörd gemenskap. Det är en fin, gripande och tänkvärd bok.

 

 

 

 

Din syster måste dö är en fristående fortsättning och handlar om hederskultur. Väldigt välskriven, trovärdig och behandlar ett viktigt ämne på ett mycket bra sätt.img_4649

Då det är ungdomsböcker är språket för mig som vuxen kanske lite för enkelt men det gör inte så mycket för jag är underhållen och nöjd medan jag läser. Viktiga och böcker som jag verkligen rekommenderar er med barn att skicka vidare till dem. Läs och begrunda!

 

Mats Berggren – Onsdag kväll strax före sju får betyg 3

Mats Berggren – Din syster måste dö får betyg 4

Kommentera

