Syndafloder

Kristina Ohlssons böcker om Fredrika Bergman och Alex Recht har länge tillhört mina favoriter. Nu är det något år sedan den senaste boken kom. Vilket varit rätt skönt för jag har fått längta lite efter dem. Blev väldigt glad när jag såg att den sjätte boken, Syndafloder, om de omaka kollegorna kommit ut. Har stått i kö länge på biblioteket men senast jag var där hittade jag boken i hyllan för snabblån. En bra bok avverkar jag lätt på sju dagar så den fick följa med hem.

En man hittas skjuten i sin bostad, en man letar efter sin försvunne bror och en kvinna kämpar för att hålla barnen lugna medan henens man totalt verkar tappa fotfästet. De olika händelserna och fallen verkar först inte hänga samman och behandlas som isolerade incidenter. Men då Fredrika och Alex börjar hitta meddelande och saker på olika platser börjar de undra om det inte finns ett samband.

Det här är en spännande och fartfylld bok som fängslar mig från första sidan. Välskriven, välbearbetad och den håller hela vägen.

Kristina Ohlsson har ett klockrent resonemang i sina slutord om att det ibland behöver gå lite tid mellan böckerna så att både författare och läsare får längta lite efter karaktärerna. Det är verkligen sant. När det kommer böcker i för rask takt upplever jag dem ibland som något massproducerade och inte så välarbetade. Syndafloder är precis så bra och genomarbetad som jag som läsare faktiskt har rätt att kräva av en bok. Detta var en bok som gav bra underhållning och avkoppling. Välinvesterad tid att läsa denna bok.

Kristina Ohlsson – Syndafloder får betyg 4

 

 

Kommentera

