Funktionellt tidsfördriv

Det finns en drös författare jag fortsätter läsa år efter år trots att deras böcker inte fängslar mig på djupet, Sheila O´Flanagan är en sådan författare. Men deras böcker är funktionella, jag vet att jag kommer få lagom underhållning för stunden men de kommer inte beröra mig nämnvärt. Ibland kan dugligt och lagom vara fullt tillräckligt.

Med på resan till Como/Milano åkte henens senaste, Familjehemligheter. Syskonen Roisin, Seffie och Davey överraskar sina föräldrar med en hejdundrande fest på deras bröllopsdag. Föräldrarna är dock helt oförberedda och i den turbulens som uppstår avslöjar de två hemligheter de burit på i flera år. Det som var tänkt som en trevlig helg med familj och vänner blir istället början på en kaotisk tid i alla deras liv.

Boken var precis så som jag förväntat mig. Trygg, stabil och bra tidsfördriv men egentligen inte speciellt bra. Förvecklingar, dålig kommunikation mellan karaktärerna och ett rätt långsamt tempo. Men den funkade ypperligt som tidsfördriv på resan. En bok som gör sig i miljöer där man kanske inte är helt fokuserad på boken.

Sheila O´Flanagan – Familjehemligheter får betyg 2

Kommentera

