Lundadeckare

Tackvare sociala medier, främst Instagram, har jag fått nys om många nya författare. Förr la jag väldigt många timmar på att googla böcker och nya författare. Men på instagram får jag mycket oftare tips på författare och böcker som tidigare varit okänt för mig. Ett sådant tips var Vit Syren av Cecilia Sahlström. En bok som det vore oerhört synd om den gått mig förbi.

Cecilia Sahlström är före detta polis som numera arbetar som chef inom socialtjänsten och sedan ett antal år tillbaka är boendes i Lund. Vit Syren är en deckare som utspelar sig i Lund och har sitt ursprung i Cecilias erfarenheter som polis.

En ung pojke hittar en ung kvinna död i Stadsparken i Lund. Han ringer omedelbart polisen men omständigheter gör att han tas in på förhör misstänkt för att orsakat kvinnans död.

Som genuin lundabo är det ju svårt att inte fängslas av miljöerna, att ta boken lite närmare sitt hjärta än vanligtvis. Lundaskildringarna är nästintill identiska med verkligheten och gör att jag levar mig in i boken lite mer än jag brukar. Så utifrån denna vinkel borde detta vara en bok som verkligen föll mig i smaken men dessvärre blir det något svår att hänga med i då det florerar så sjukt många karaktärer som blir svårt att hålla reda på. Många av dem har ingen egentlig funktion och boken hade verkligen vunnit på färre karaktärer och låtit den som varit kvar vara lite mer genomarbetade. Historien är i grund och botten spännande men blir något utsvävande och lite för fantastisk i vissa avseenden. Den i särklass största behållningen är de trevliga och genuina beskrivningarna av Lund. Men det finns potential med Cecilias författarskap och jag ser fram emot fler böcker av henne. Men det behövs lite mer genomarbetning för att det ska bli riktigt bra och för att böckerna ska nå ut till fler läsare.

Cecilia Sahlström – Vit syren får betyg 3

2 thoughts on “Lundadeckare

  1. Har du sett att den har kommit i en reviderad utgåva? Kanske hade fallit dig bättre i smaken 😊. Jag håller med dig, allt för många karaktärer i denna utgåva.
    Tack för fin recension alldeles oavsett

Kommentera

