Döden den bitterbleka

En annan författare jag fick nys om på sociala medier var Anne-Marie Schjetlein. Då boken utspelar sig i Halmstad blev jag lite nyfiken. J är från Halmstad och sedan jag träffat honom har vi spenderat mycket tid där varför det kändes lite extra spännande. Bokade boken på bibblan i Lund men när jag hämtade hem den, Döden den bitterbleka, insåg jag att det var andra delen. Googlade och letade efter första delen men den fanns inte alls att tillgå i Lund, varken på bibblan eller i bokhandel. Då det stod att det var en fristående fortsättning så jag började trots allt läsa. Dock insåg jag ganska fort att den i väldigt stor utsträckning relaterade och byggde på den första boken.

Läkaren Andreas försöker få tillvaron med jobb och barn att gå ihop efter sin hustrus död. Grannfrun Stina är till stor hjälp men han vågar inte tillfullo bekanta sig för mycket med henne. Halmstad skakas av flera händelser där unga pojkar utnyttjas och Andreas möter den på sjukhuset. Han har svårt att inte misstänka att skuggor från hans förflutna har med händelserna att göra.

Som jag nämnde inledningsvis refereras ständigt till händelser i första boken. Detta gör att jag som läsare av, Döden den bitterbleka, har lite svårt att hänga med i handlingen. I vissa delar är boken spännande och fängslande men det blir för många frågetecken och jag upplever boken lite som ett hastverk. Det blir lite ytligt och inte så genomarbetat. Jag trollbinds inte av historien. Boken beskrivs som en psykologisk spänningsroman men jag upplever den mer som ett relationsdrama. Jag tror den hade vunnit mycket på om Anne-Marie Schjetlein valt en tydligare riktning med historien, relationer eller spänning. Här blir det lite varken eller.

För mig blev boken ett tidsfördriv som inte lämnar någon eftertanke eller reflektion. När sista sidan var utläst la jag boken till dess handling och kommer inte fundera mer på den. Den var inte tillräckligt bra för att jag ska vilja leta vidare för att hitta första delen och kommer med största sannolikhet inte att läsa något mer av Anne-Marie Schjelein. Det bästa inslaget i boken var nog när, i mitt tycke, världens bästa glass omnämndes 😉

Anne-Marie Schjetlein – Döden den bitterbleka får betyg 2

Kommentera

