Bok – Bränn alla mina brev

Vissa människor har man vissa uppfattningar om baserat på lösa grunder. Jag känner inte Alex Schulman och egentligen vet jag inte så mycket om honom men har av någon anledning haft rätt dålig inställning till honom. Jag har uppfattat honom som en osympatisk person, vilket ju så klart inte är rättvist då min inställning kommer av hur han framställts i media. Men trots min något negativa inställning läste jag en av hans böcker, Glöm mig, för något år sedan. Jag var oerhört positivt överraskad av boken och tvingades till viss del revidera min inställning.

Med min erfarenhet av den bok jag läst av honom och med faktum att det finns en begränsad mängd böcker all lyssna på i biblio laddade jag ner hans senaste, Bränn alla mina brev. Än en gång skriver han om det mörker som präglat hans familj i generationer. Denna bok handlar till stor del om hans morföräldrar och insikten om hur hans morfars beteende satt djupa spår hos de människor som kommit i hans väg.

Det är Alex Schulman själv som läser boken och han gör det mycket bra. Jag fängslas omedelbart av hans skildring. Det är en smärtsam beskrivning av morfaderns ondska men även en vacker kärleksskildring. Det som slår mig när jag lyssnar på boken är hur svårt det måste vara att växa upp med kända släktingar. Att familjehemligheter inte bara är något som påverkar familjen utan att det har ett nyhetsvärde även för gemene man. Hur svårt det är att äga rätten till sin egen familjs historia.

Åter tvingas jag konstatera att Alex Schulman är oerhört bra på att hantera det svenska språket och att han har en fängslande förmåga gestalta sin familjs historia. Han är givmild med att dela med sig om sina släktingars starka och svaga sidor. Det är en vacker men också mörk berättelse som jag varmt rekommenderar andra att ta del av. Jag är betagen och fängslad från första sidan och hade svårt att avsluta mina promenader för jag ville höra hur det skulle sluta.

Alex Schulman – Bränn alla mina brev får betyg 4/5

2 tankar på “Bok – Bränn alla mina brev

  1. Pingback: Bok – Juni | En Lundabos betraktelser

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.