Bokbloggsjerka 27/30 september

Veckans bokbloggsjerks fråga är: Om du skulle göra en snabb inventering av din läsning vilket land skulle då väga tyngst?

Allt sedan jag såg frågan i fredags har jag funderat över frågan. Vid första anblick var det en ganska lätt fråga men när jag började fundera insåg jag att det krävdes lite eftertanke för att svara på frågan.

För min del har jag nog olika favorit länder för olika kategorier av böcker. När det kommer till feel-good böcker kommer mina favoritförfattare från Irland och England. Sommarhalvåret konsumerar jag gärna en del feel-good böcker i solstolen. Bland favoriterna finns Marian Keyes, Jane Green och Lucy Dillon. Jag tycker att feel-good böcker gör sig väl på den engelska eller irländska landsbygden. Det är något mysigt över hela miljön. Svenska Denise Rudberg och Kajsa Ingemarsson skriver även de på ett behagligt sätt som skapar en myskänsla. För mig är verkligen denna typ av böcker något jag förknippar med sommaren och semester. Kan inte riktigt förklara varför en sådan bok inte tilltalar mig lika mycket en ruggig höstdag.

När det kommer till deckare föredrar jag nog svenska författare. Absoluta favoriten är utan tvekan Buther & Öhrlund. Deras sätt att skriva trollbinder mig och jag har svårt att sluta när jag väl börjat. Andra favoriter är Kristina Ohlsson, Carin Gerhardsen, Håkan Östlundh samt Ninni Schulman. Sedan har vi en del ”nya” författare som bara kommit ut med en bok men som lovar gott för framtiden, makarna Björlind och Lena Matthijs. En annan absolut favorit på deckarhimlen kommer från mitt granland Danmark, Jussi Adler-Olsen. Han skriver på ett spännande sätt med stor portion humor. En deckare med lite feel-good känsla. Till skillnad från de flesta andra är jag inte alls förtjust i engelska deckare. Det är rent för mycket tedrickande och tempot är så långsamt. Däremot kan jag uppskatta amerikanska deckare och thrillers. Tempot är oftast lite högre i de böckerna. Jag uppskattar Linwood Barclay, John Grisham och Michael Connelly.

Så länder som väger tungt i min läsning är Sverige, England, Irland, USA och bubblaren Danmark.

6 tankar på “Bokbloggsjerka 27/30 september

  1. För mig blir det britter högst, sen amerikaner och på tredje plats får jag lov att klumpa ihop till skandinaver, annars skulle nog Norge komma före Sverige…

  2. Sv: Kul med variation. Ser att du nämner några andra svenska än de jag har nämnt vilket är roligt. Har läst några av de svenska som du nämner och de andra är jag nyfiken på. 🙂

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.