Bästa deckare på väldigt länge

IMG_1613Lena Matthijs, Killing your darlings, är en helt ny bekantskap för mig. Det här är en bok som jag av en ren händelse klickade hem. Det var ytterst nära att jag dissade den på grund av sitt tråkiga och intetsägande utseende. Det jag helt klart ännu en gång med denna bok lärt mig är att man ALDRIG ska döma efter utseende, för vilken bra bok detta är.

Lena Matthijs är polisöverintendent vilket gör att karaktärerna i boken når en högre trovärdighet och storyn känna levande. Boken är ren och skär fiktion men grundhistorien bygger på en verklig händelse. I början av 2007 försvann ett äldre par från Hovs Hallar i Skåne. En yngre man åtalades för inblandningen i deras försvinnande men då inga kroppar hittats frikändes han från det misstänkta våldsbrottet. I maj året efter hittade polisens dykare kropparna i en sjö flera mil från deras bostad. Det är denna historia och polisens arbete som inspirerat Lena Matthijs att skriva Killing your darlings.

Det här är en riktig pärla och ett bra tillskott på den svenska deckarmarknaden. Välskrivet, trovärdigt, spännande och underhållande i en riktigt bra blandning.

Ska du bara läsa en deckare i år så välj Lena Matthijs, Killing your darlings.

Lena Matthijs – Killing your darlings får betyg 4.

4 tankar på “Bästa deckare på väldigt länge

  1. Tack Lundabo. Det var kul att du gillade min debut. Det finns också en uppföljare ute, Under fjärilens vingar. Samma poliser men helt fristående.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.