Bra återkomst

Böcker är verkligen en stor del av mitt liv. Det är en ynnest att få sjunka in i den litteräravärlden för en stund och ha förmågan att hantera det skrivna språket. Att recensera böcker jag läst är ett bra sätt för mig själv att lämna ett avtryck för mitt eget minnes skull, för att komma ihåg alla böcker jag läser. Det är faktiskt en stor del av anledningen till att jag skriver små recensioner men sedan är det ju även självklart roligt om mina recensioner når ut till fler och att människor får bra tips på läsupplevelser genom mig. Sedan kan jag inte annat än att erkänna att det är än mer roligt när mina recensioner når författaren och att de länkar till vad jag skrivit på hemsidor, bloggar, Facebook eller till och med använder dem som en Blurb. Att skriva positiva omdömen är lätt men de mer negativa kräver eftertanke och omsorg på ett annat sätt. Jag blev lite fånigt glad då en av mina recensioner i mer negativ klang faktiskt länkades till av författaren Thomas Erikson. Han har skrivit fyra böcker om beteendevetaren Alex King. De två första var riktigt bra men den tredje fann jag ganska platt och intetsägande.

 Under veckan har jag avverkat den fjärde boken, Vedergällning. I min recension om den tredje, Vanmakt, skrev jag att jag hoppades att den bara skulle vara ett misstag i arbetet och att kommande böcker skulle hålla lika hög klass som de två första. Jag får börja min recension med att säga att Thomas Erikson är tillbaka på samma höga nivå med sitt skrivande.

I Vedergällning möter vi den omtalade och länge eftersökte brottslingen Zoran Roskic. Efter intensivt polisarbete sitter han nu på häktet men rättsväsendet ställs inför onormala utmaningar då en efter en av hans advokater mördas. Ett intensivt spaningsarbete tar fart och mitt i allt försöker beteendevetaren Alex King bringa klarhet i de underliggande anledningarna till dåden.

Det här är en snyggt skildrad historia med mycket spänning. Jag har oerhört svårt att lägga ifrån mig den när jag börjat. Boken hängde med som sällskap på tåget till och från jobbet, det är inte ofta jag önskat att sträckan var längre men med Vedergällning som sällskap kunde den gott varit längre 😉 Det är en spänningsthriller men det som gör Thomas Eriksons böcker så fängslande är bitarna av analys av det mänskliga beteendet. Kan vara att jag är socionom med kunskap om människans karaktärsdrag som gör att denna tvist på böckerna fascinerande för mig. Välskrivet, spännande, intressant och väldigt underhållande.

Har ni inte stiftat bekantskap med Alex King så har ni något att se fram emot.

Thomas Erikson – Vedergällning får betyg 4.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.