Bokåret 2013

IMG_0613Då var det dags att försöka sammanfatta bokåret 2013. Slutresultatet för året blev 100 lästa böcker. Året har bjudit på en väldig variation av publikationer och genrer. Under året har det självklart blivit många deckare, som ju tillhör min favorit gebit, men jag har blandat upp med mycket annat under året. Det har blivit väldigt många självbiografier, en del romantik och för första gången i livet har jag frivilligt läst nobelpristagare, till och med två 🙂

En av de största grejerna under året var att jag blev medveten om hur fantastiskt Lunds stadsbibliotek är och hur välutrustat det är med nya titlar. Tror att jag lånat uppemot 30 böcker under året. Vår nyvunna relation kommer verkligen att fortgå! Förutom upptäckten av bibliotekets storhet var att min bokblogg började uppmärksammas i olika sammanhang mycket glädjande. Några författare hittade mina recensioner och lämnade små avtryck. Så sakteliga har jag börjat få en del recensionsexemplar tillskickade mig. Men bäst av allt och det som gladde mig oerhört var att jag fick mitt livs första Blurb! Roligast av allt var det att Blurben kom i den bok som jag håller som årets i särklass bästa lästa bok.

Boken som jag utnämner till årets bästa läsupplevelse är utan tvekan Blå Koral av Louise Boije af Gennäs. Hennes vackra språk och träffsäkra beskrivningar trollbinder mig fullständigt.

Jag har hittat två nya författare som jag funnit stor behållning av att läsa, Lena Matthijs och Cilla&Rolf Börjlind. Deras kommande böcker ser jag verkligen fram emot.

Två böcker har fullständigt öppnat mina tårkanaler, Kristin Hannah – Den frusna trädgården och Jojo Moyes – Livet efter dig

När jag tittar igenom min boklista för året inser jag att det varit ett ganska mediokert år. Väldigt många böcker har fått låga betyg och de där riktiga fullträffarna saknas. Kände en viss besvikelse av senaste boken om Christopher Silfverbielke av Buthler & Öhrlund. Visst de levererar en annorlunda historia men den riktiga höjden och spänningen sakandes.

Inför 2014 önskar jag hitta några nya favoritförfattare och de där böckerna som totalt uppslukar mig. Den bok jag mest av allt längtar efter är den tredje av avslutande delen i Louise Boije af Gennäs trilogi. Jag hoppas och håller tummarna för att jag kommer få fler recensionsexemplar i brevlådan. Jag kommer fortsätta besöka biblioteket och ta del av deras jättefina service. Min plan är att fortsätta bryta nya marker gällande olika stilarter, förkovra mig och utveckla mitt läsande än mer. Eftersom jag ser en utmaning att överträffa mig själv får målet vara att under 2014 läsa fler böcker än under 2013. Jag ser fram emot många trevliga och avkopplande läsupplevelser.

 

 

2 tankar på “Bokåret 2013

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.